به‌نام خداوند خورشید و ماه که دل را به نامش خرد داد راه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دورۀ چهارم گفت‌و‌گوی نقادانه و خلاقانه به انگلیسی

  • در دوره‌های گفت‌وگوی نقادانه و خلاقانه، آثار ادبی (شامل داستان‌های کوتاه) و سینمایی و پویانمایی (انیمیشن) را به زبان انگلیسی بررسی و تحلیل می‌کنیم.
  • این دوره مناسب افرادی است که به زبان انگلیسی تسلطی نسبی دارند و از سطح بالای متوسط در مهارت‌های زبانی برخوردار باشند.
  • هم‌چنین این دوره مناسب افرادی است که به تحلیل، بررسی و نقد آثار علاقه‌مندند.
دو جلسه در هفته

اولین جلسۀ هر هفته یکشنبه‌ها برگزار می‌شود. در این نشست، بخش‌هایی از اثر را با هم می‌خوانیم یا تماشا می‌کنیم و دربارۀ نکات دستوری و واژگانی و عبارات و تلفظ و … صحبت می‌کنیم. این جلسه بیشتر به کلاس درس شباهت دارد و تمرکز اصلی روی ارتقای مهارت‌های دریافتی یعنی خواندن و شنیدن است.

سپس در جلسۀ دوم هفته، که روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود، براساس نقش‌هایی که از پیش درنظر گرفته‌ایم،با هم به بحث و گفت‌و‌گو می‌پردازیم.

در این جلسه پا را فراتر از متن می‌گذاریم و از چشم‌اندازی وسیع‌تر به بررسی ابعاد روانشناختی، جامعه‌شناختی، سیاسی-اجتماعی و … نگاه می‌کنیم.

هدف این دوره

هر وقت از من می‌پرسند هدف از این دوره چیست در پاسخ می‌گویم این دوره یک تیر با دو نشان است.

نه تنها برای صیقل دادن به مهارت‌های زبانی (دریافتی/ادراکی Receptive و تولیدی/خلاقه Productive) مناسب است، بلکه کمک می‌کند تا از دایرۀ امن اما محدودِ نگرش خودمان خارج شویم. اجازه می‌دهد تا لحظاتی را در فضای اندیشه‌ای متفاوت از آنچه همیشه داشته‌ایم سپری کنیم.

این اقدام به بهبود مهارت تفکر نقادانه یا اندیشیدن برای بهتر اندیشیدن می‌انجامد و به ما امکان و فرصت وسعت بخشیدن به میدان اندیشه را می‌دهد.

جذابیت این دوره بیش از آن‌که در یادگیری زبان انگلیسی باشد (که برای خودم همیشه پر از نکته‌های آموزنده و قابل‌توجه است)، در آشنایی با نگرش‌های گوناگون نسبت‌به پدیده‌هایی است که شاید خودمان همیشه آنها را بدیهی تلقی کرده‌ باشیم. این که همگی بر یک اثر واحد از دریچه‌های مختلف تمرکز می‌کنیم و ابعاد پیچیده‌ای را که کشف کرده‌ایم یا پرسش‌هایی که در ذهن‌مان به وجود آورده‌اند با یک‌دیگر در میان می‌گذاریم.

آثاری که تا کنون بررسی کرده‌ایم:

  • داستان کوتاه: داستان یک ساعت از کیت شوپن، تپه‌هایی چون فیل‌های سفید از ارنست همینگوی، بوسه از چخوف، هنرمند گرسنگی از کافکا، یک شاخه گل برای امیلی از فاکنر، …
  • فیلم سینمایی: ترومن شو، یس من، دیوانه از قفس پرید، عجیب‌تر از داستان، جزیره شاتر، …
  • انیمیش‌ها: رنگو، غارنشین‌ها، موش سرآشپز، هورتون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *