برخی از سرفصلهای کارگاه:
در این کارگاه هشتهفتهای که تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت، به پرسشهای زیر پاسخ خواهیم داد:
- 🔸«درستنویسی» یعنی چه؟
- 🔹«املا» و «رسمالخط» یا «زباننگاره» چه تفاوتی دارند؟
- 🔸 انواع «فاصلهگذاری» چه هستند و بر چه مبنا و قاعدهای صورت میگیرند؟
- 🔹دانستن «دستور زبان» چه کمکی به درستنویسی میکند؟
- 🔸گرایشهای زبانشناختی چه تفاوتی با گرایشهای سنتی نسبتبه درستنویسی دارند؟
- 🔸 قواعد «نشانهگذاری» به چه صورت است؟
- 🔹 آیا دانستن انواعِ سطوح و گونههای زبان اهمیت دارد؟
- 🔸 «شکستهنویسی» در گفتوگوها (دیالوگها) چگونه است؟
- 🔹«اشتباهات متدوال» مثل هکسره، ضعف تألیف، گردهبرداریهای لفظبهلفظ و … که باید از آنها پرهیز کنیم کدامند؟
- 🔸حشو قبیح چیست؟
همچنین با هم چند نمونه نثر و شعر و جستار که به زبان فصیح نوشته شدهاند را بررسی خواهیم کرد تا معیارهای نوشتۀ پاکیزه را با هم شناسایی کنیم.
منابع متنوعی نیز در حوزۀ درستنویسی و ویرایش، از جمله کتابها، فرهنگها و مقالههای گوناگون معرفی میشوند و برخی از آنها را در کنار هم خواهیم خواند.
تمایز کارگاه درستنویسی با مهروماه در چیست؟
یک- با نگاه «تجویزی» به امر نوشتن نمیپردازیم. یعنی به فهرست بلندوبالایی از درست و غلطها بسنده نمیکنیم. میخواهیم گرایشهای زبانشناختی دربارۀ درستنویسی را نیز بررسی کنیم و دیدگاههای متفاوت را با هم مقایسه کنیم. در واقع رویکرد پژوهشی به امر زبانآگاهی داریم.
دو- شیوۀ آموزشی در کارگاههای مهروماه آموزگار-محور نیست، تعامل-محور است. هر یک از شرکتکنندگان در طول دوره، مطلبی برای ارائه خواهد داشت و در گروه تمرین با هم به گفتوگو مینشینیم.
سه- علاوه بر کلاسهای آنلاین در اسکایروم، و تمرین در گروه واتساپی، درسگفتارهای صوتی نیز در طول دوره ارائه خواهد شد. همچنین جلسات به صورت آفلاین نیز در اختیار شرکتکنندگان قرار خواهد گرفت.
چهار- نمونههای نثر فصیح و پاکیزه از نویسندگان و مترجمان چیرهدست و زبانورز را با هم خواهیم خواند و دربارهاشان صحبت خواهیم کرد. همچنین مقالات متعددی در اختیار شرکتکنندگان قرار خواهد گرفت که با هم به بررسی موضوعات آنها میپردازیم.
پنج- شرکتکنندگان در کارگاههای درستنویسی عضو همیشگی باشگاه درستنویسی مهروماه خواهند بود و در دورههای سطح بالاتر از شرایط ویژه برخوردار خواهند شد.
آخرین دیدگاهها