اولین جلسۀ کارگاه سنجشگرانهاندیشی با مهروماه روز جمعه، دوازدهم شهریور، برگزار شد.
مدرس این کارگاه آقای مهدی خسروانی است که چندین و چند جلد کتاب دربارۀ سنجشگرانهاندیشی یا تفکر نقادانه ترجمه کردهاند و پژوهشگر این حوزه هستند.
از آنجایی که در حال ترجمۀ کتابی تحت نظارت ایشان در حوزۀ سنجشگرانهاندیشی هستم و برای خودم سؤالات زیادی پیرامون این حوزه پیش میآمد، از ایشان درخواست کردم که دورهای برای آموزش این موضوع مهم در نظر بگیرند. و پیشنهاد دادم که بستر اسکایروم و هماهنگیهای برگزاری کلاس را خودم به عهده بگیرم.
و جناب خسروانی پذیرفتند که تدریس این دوره را با برگزاری کارگاه ابتدایی آغاز کنند.
برنامۀ جلسۀ نخست
برنامۀ جلسۀ نخست شامل چهار بحث میشد:
- مفهوم سنجشگرانهاندیشی
- گامهای سنجشگرانهاندیش شدن
- سنجشگرانهاندیشی از نگاه پرنده
- برخی از مهمترین کاربردهای سنجشگرانهاندیشی
در تعریف کلی از سنجشگرانهاندیشی به این رسیدیم:
اندیشیدن دربارهی اندیشیدن به قصد ارتقای اندیشیدن
و در گامهای سنجشگرانهاندیش شدن به این مراحل برخوردیم:
یک- تغییر نگرش
دو- کسب دانش سنجشگرانهاندیشی و
سه- مهارت در بهکارگیری دانش (خوگیری)
مستقلاندیشی نیازمند دانش سنجشگرانهاندیشی است. علاوه بر کسب دانش به ارتقای مهارت تا آخر عمر احتیاج دارید.
برخی از مهمترین کاربردهای سنجشگرانهاندیشی
- تصمیمگیری و حل مسئله در زندگی روزمره شخصی و اجتماعی
- تحقیق دانشگاهی
- نگارش مقالۀ دانشگاهی
- نگارش پیشنهادنامه (پروپوزال)
- آزمونهای زبان بینالمللی نظیر آیلتس و تافل
- آزمونهای استعداد دانشگاهی نظیر جی.آر.ای
- در حرفههای مختلف مانند اقتصاد، حقوق، روانشناسی (در درمانهای شناختی) و …
این موضوعات در جلسۀ اول مطرح شد و بناست که در جلسات بعدی گامبهگام برای کسب دانش و مهارت سنجشگرانهاندیشی پیش برویم.
امیدوارم مهروماه بتواند بستر مناسب و درخوری برای برگزاری کارگاههای آتی فراهم کند و شرکتکنندگان از حضور در این کارگاهها و موضوعات بدیع آنها بهرهمند شوند.
آخرین دیدگاهها