به‌نام خداوند خورشید و ماه که دل را به نامش خرد داد راه

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بازی

در خوشۀ گفت‌و‌گو چه می‌کنیم؟

در دوره‌های Discussion Circle «خوشۀ گفت‌و‌گو» هر هفته روی یک اثر مشخص کار می‌کنیم. این اثر یک هفته فیلم، یک هفته انیمیشن و هفته‌ای دیگر داستان کوتاه است. اثر را که در گروه تلگرامی به اشتراک گذاشته‌شده، پیش از شروع جلسه همگی به تنهایی می‌بینیم یا می‌خوانیم. سپس با اعضای خوشه در طول جلسات دربارۀ شخصیت‌ها، رویدادها، پیرنگ، درون‌مایه، مفاهیم مهم و … اثر به گفت‌و‌گو می‌نشینیم.

تفاوت خوشۀ گفت‌وگو با مکالمۀ آزاد چیست؟

تفاوت اساسی این دوره‌ها با کلاس‌های بحث آزاد در تمرکز اصلی بر روی یک اثر مشخص، و تقویت مهارت تفکر نقادانه در تحلیل و بررسی است.

در این دوره هر جلسه، افراد نقش‌های متفاوتی دارند که شامل راهبر، خلاصه‌پرداز، ارتباط‌دهنده، واژه‌یاب، قطعه‌گزین، فرهنگ‌پژوه و … است. این نقش‌ها مطالعه و گفت‌و‌گو دربارۀ اثر را هدفمندتر می‌کنند و کمک می‌کنند تا همه‌جانبه به لایه‌های گوناگون یک اثر بپردازیم.

راهبر مسئولیت هدایت گفت‌و‌گو و ارائۀ نکته‌هایی مهم و آموزنده از بافت تاریخی، سیاسی و اجتماعی اثر یا حقایق جالب و سرگرم‌کننده دربارۀ پدیدآورندگان اثر را به عهده دارد. خلاصه‌پرداز، علاوه بر ارائۀ خلاصۀ داستان، دربارۀ شخصیت‌های اصلی و رویدادهای سرنوشت‌ساز و اوج داستان نیز اظهار نظر می‌کند. ارتباط‌دهنده به نکات جزئی‌تری می‌پردازد که می‌تواند زندگی روزمرۀ مخاطبان آثار را به داستان پیوند دهد. واژه‌یاب، واژگان یا اصطلاحات کلیدی که به فهم درون‌مایه و انسجام اثر کمک می‌کنند را می‌یابد. قطعه‌گزین، بخش‌هایی از داستان یا صحنه‌هایی از فیلم و انیمیشن را که محتوی جالب‌توجه و تامل‌برانگیزی دارند انتخاب می‌کند و دربارۀ آنها صحبت می‌کند. فرهنگ‌پژوه نیز موضوعات و مسائل فرهنگی مشابه یا متفاوت در اثر را به چالش می‌کشد و درون‌مایه‌ها یا پیام‌های اثر را پیدا می‌کند.

همگی می‌توانند باتوجه به خوانش منحصر به فرد خود، پرسش‌هایی را طرح کنند و نسبت‌به پاسخ‌های یک‌دیگر ابراز موافقت یا مخالفت کنند. در تمام این مباحث تلاش بر این است که در محیطی پذیرنده و عاری از تعصب تمرین استدلال‌ورزی و بیان آزادانۀ نظرات و عقاید را تمرین کنیم. بیانات و نگرش‌های متفاوت را با ذهنی گشوده ببینیم و بشنویم و دربارۀ آنها بیشتر بیندیشیم.

بازی – فیلم یا زندگی

در دورۀ ششم خوشۀ گفت‌و‌گو فیلم بازی را دیدیم که در آن میلیاردری مرفه که گمان می‌کند زندگی کاملی دارد و نیازی به تغییر در وضعیت خود نمی‌بیند با هدیه‌ای نامتعارف از برادرش مواجه می‌شود.

قبول این هدیه برای او به‌مثابه پذیرش دگرگونی زیربنایی در ساختار ذهنی و زندگی اوست. بخش‌هایی منتخب از فیلم را با هم ببینیم:

A Birthday Present

 

How fishy!

 

Open your eyes and see

 

What’s this for? game…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *